فافا گروپ

اس ام اس و جوک

فافا گروپ

اس ام اس و جوک

انواع سرطان مری

انواع سرطان مری

آدنوکارسینوما، که به عنوان شایع ترین نوع سرطان مری در جوامع غربی و کشورهای توسعه یافته، به ویژه در میان مردان سفید پوست شناخته شده است. این سرطان از سلول های غده ای در مری است، که اغلب از قسمت پایین تر مری و نزدیک معده شروع می شود. عوارض ریفلاکس معده و مری بارت به عنوان مهمترین عوامل خطر برای این نوع سرطان محسوب می شوند. کارسینوم سلول سنگفرشی، همچنین به عنوان سرطان اپیدرمال شناخته می شود، با بافت هایی که سطح مری را پوشش می دهند، به ویژه در قسمت های میانی و بالای مری، شروع می شود. کارسینوم سلول سنگفرشی به عنوان شایع ترین نوع سرطان مری در سراسر جهان شناخته شده است. در کشورهای دیگر مانند ایران، شمال چین، هند و آفریقای جنوبی، این نوع سرطان مری بسیار بیشتر از ایالات متحده است.
علت سرطان مری

علت دقیق سرطان مری شناخته نشده است. به نظر می رسد الکل، سیگار، مواد غذایی و نوشیدنی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
چه چیزی باعث سرطان در مری می شود؟

در بیشتر موارد، اولین علامت این است که بیمار در معرض بلع مواد غذایی است. فرد ممکن است احساس کند که غذا در گلو او گیر کرده است. در ابتدا، این مشکل ممکن است هنگام خوردن غذاهای جامد مانند سیب، گوشت و غیره رخ دهد. بعدا فرد ممکن است دچار بلع غذاهای نرم و حتی مایعات باشد. با پیشرفت بیماری، مری به تدریج تنگ تر می شود. یکی از اولین نشانه های بیماری درد در دیواره قفسه سینه است. در هنگام بلع مایع گرم فرد ممکن است سرگیجه را احساس کند. علائم بعد از آن عبارتند از تحریک دهان (به علت عدم مصرف بزاق)، استفراغ حاوی غذاهای ذخیره نشده و کاهش وزن. علائم تنفسی نیز رایج است. سرطان و سرفه خشونت آمیز در صورتی رخ می دهد که سرطان به مناطق مجاور گسترش یابد.
علل سرطان مری

تنباکو و مصرف الکل، سم های قارچی در سبزیجات ترش، رژیم های غذایی با چربی و مواد جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، نمک، ترشی و نوشابه های گازدار، مواد غذایی کنسرو شده، رژیم کم پروتئین و کربوهیدرات، مصرف نیتروسانین کدام است؟ افزودنی مواد غذایی. پیری، جنس (مردان سه برابر بیشتر از زنان هستند)، در معرض مری در معرض مری با اسید (بیماری ریفلاکس معده)، مری بارت (سلول هایی که مری را در معرض تماس طولانی مدت با اسید معده مشابه با سلول های پوشش قرار می دهند معده) قرار گرفتن در معرض مواد شیمیائی مانند پرچلور اتیلن (این ماده در صنعت لباسشویی استفاده می شود) مصرف زیاد مایعات بسیار گرم، آسیب مری، کمبود آهن شدید، سابقه قبلی سرطان، بیماری اگزالیا.
تشخیص سرطان مری

در صورت دشوار بودن در بلع یا سایر علائم، ارزیابی و تشخیص می تواند با آندوسکوپی یا رادیوگرافی با باریم انجام شود. مزیت آندوسکوپی این است که اجازه می دهد که یک تومور نمونه برداری شود. آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان های مری عبارتند از: آندوسکوپی: در زمان آندوسکوپی، پزشک یک لوله خالی دارد که با یک دوربین (دامنه) مجهز به گلو و وارد مری است. با استفاده از آندوسکوپی، پزشک شما وضعیت مری را بررسی می کند و به دنبال مناطقی است که سرطانی یا ملتهب هستند. نمونه برداری: پزشک شما ممکن است از اسکن خاصی استفاده کند و آن را به مری شما وارد کند تا شما بتوانید نمونه ای از بافتی که مشکوک به سرطان باشد نمونه برداری کنید. این نمونه از بافت ها به آزمایشگاه فرستاده می شود تا تعیین شود آیا هر سلول سرطانی وجود داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.