فافا گروپ

اس ام اس و جوک

فافا گروپ

اس ام اس و جوک

التهاب لوزه

التهاب لوزه

التهاب لوزه ,التهاب لوزه واحده,التهاب لوزه سوم,التهاب لوزه در کودکان,التهاب لوزه در بزرگسالان,التهاب لوزه حاد,التهاب لوزه و گوش درد,التهاب لوزها

التهاب لوزه , التهاب لوزه در کودکان , التهاب لوزه در بزرگسالان , التهاب لوزه حاد

توضیحاتی در مورد التهاب لوزه

ورم لوزه معمولاً بر اثر بیماری ویروسی یا باکتریایی اتفاق می افتد. علائم آن تب و گلودرد است. حتی کسانیکه لوزه‌های خود را با عمل در آورده‌اند نیز مستعد این بیماری هستند. ورم لوزه‌ای که توسط باکتری‌ها اتفاق افتاده باشد با ‌آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود، این در حالی است که داروی خاصی برای ورم لوزه‌ای که از طریق ویروس‌ها ایجاد شده وجود ندارد. دلایل ویروسی مانند ویروس‌های سرما خوردگی، ویروس اشتین بار (بیماری مونونوکلئوز)، ویروس هرپس، ویروس اچ آی وی، آدنوویروس.دلایل باکتریایی مانند باکتری استرپتوکوک β-hemolytic گروه A و کمتر شایع در بیماری‌های سیفیلیس، استافیلوکوک، کلامیدیا، سیاه سرفه، فوزو باکتریوم، دیفتری و سوزاک.با وارد شدن باکتری یا ویروس به بدن، لوزه‌ها به مبارزه باآنها می پردازند و متورم می‌شوند. گلبول‌های سفید در داخل لوزه‌ها باکتری‌ها و ویروس‌ها را میکشند که ممکن است باعث التهاب و سرخی گلو و تب شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب لوزه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درمان التهاب لوزه

درمان شامل کم کردن علائم تورم لوزه هاست: کم کردن درد، التهاب و سرخی گلو و لوزه ها، کاهش تب (با تجویز استامینوفن، ایبوبروفن، پاراستامول) کم کردن سرفه با استفاده از غرغره آب نمک، قرص سرفه، مایعات گرم و سرد، سوپ جو، استراحت در رختخواب) اگر تورم لوزه‌ها به دلیل استرپتوکوک باشد، آنگاه آنتی بیوتیک‌هایی مانند آمپی سیلین و آموکسی سیلین مفید خواهند بود. یک ماکرولید مانند اریترومایسین برای کسانی که به آمپی سیلین آلرژی دارند مفید خواهد بود. کسانی‌که بدنشان به آمپی سیلین‌ها جواب نمی دهد می‌توانند از کوآموکسی کلاو یا کلیندامایسین استفاده کنند. اگر تورم لوزه‌ها به دلیل ویروس باشد، طول درمانش بستگی به نوع ویروس دارد . معمولاً بین یک تا دو هفته است . اما ممکن است بیماری وخیم شده و نیاز به برداشتن لوزه‌ها توسط جراحی باشد.

التهاب لوزه چیست

در پشت گلو دو توده بافتی به نام لوزه وجود دارد که به عنوان فیلتر عمل کرده و میکرب‌هایی را که می‌توانند وارد مسیرهای هوایی شما شده و عفونت ایجاد کنند، محبوس می‌کنند. لوزه‌ها آنتی بادی‌هایی تولید می‌کنند که با عفونت مبارزه می‌کند اما گاهی اوقات خود لوزه‌ها عفونی می‌شوند. در این وضعیت لوزه‌ها که توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها آسیب‌دیده‌اند، متورم و ملتهب می‌شوند، چنین وضعیتی التهاب لوزه یا تانسیلیت خوانده می‌شود. عفونت لوزه مخصوصاً در کودکان متداول است. این وضعیت می‌تواند گاه‌وبیگاه اتفاق بیفتد و یا اغلب عود کند.

علل التهاب لوزه

عفونت‌های باکتری و ویروسی می‌توانند موجب التهاب لوزه شوند. علت متداول التهاب لوزه باکتری استرپتوکوکوس (معروف به استرپ) است. علت‌های دیگر متداول آن عبارت‌اند از: • آدنوویروس • ویروس آنفلوانزا • ویروس اپشتین بار • ویروس‌های پارا آنفلوانزا • انتروویروس • ویروس هرپس سیمپلکس علائم اصلی التهاب لوزه، التهاب و تورم لوزه‌ها است و گاهی اوقات به قدری شدید است که مسیرهای هوایی را مسدود می‌کند. علائم دیگر آن عبارت‌اند از: • گلو درد یا حساس شدن گلو • قرمزی لوزه‌ها • پوشش سفید یا زرد روی لوزه‌ها • زخم یا تاول‌های دردناک در گلو • گرفتگی صداسردرد • کاهش اشتها • گوش‌درد • دشواری بلع یا تنفس در طریق دهان • تورم غدد در گلو یا ناحیه فک • تب ، سردی • بوی بد دهان در کودکان علائم آن ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد: • تهوعاستفراغ • درد شکم

روش های درمانی التهاب لوزه

درمان التهاب لوزه بستگی به علت آن دارد. برای تعیین علت آن پزشک ممکن است آزمایش فوری تشخیص استرپتوکوک یا کشت نمونه ترشحات گلو تجویز کند. در هر دوی این آزمایش‌ها به آرامی سواب (ابزاری شبیه به گوش پاک کن) به پشت گلو نزدیک به لوزه‌ها مالیده می‌شود. کار آزمایشگاهی می‌تواند عفونت باکتریایی را شناسایی نماید. عفونت ویروسی در این آزمایش تشخیص داده نمی‌شود، اما در صورتی که تست باکتری منفی باشد، ممکن است علت التهاب لوزه، ویروس فرض گرفته می‌شود. اگر آزمایش‌ها باکتری را تشخیص دهند، درمان شامل آنتی بیوتیک برای درمان عفونت می‌باشد. آنتی بیوتیکها ممکن است به صورت یک آمپول یا ده روز قرص خوراکی مصرف شود. با این که علائم احتمالاً ظرف دو تا سه روز پس از شروع آنتی بیوتیکها بهبود می‌یابد، باید همه داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را مصرف کنید تا مطمئن شوید باکتری‌ها به طور کامل نابودشده‌اند. برخی از مردم نیاز به مصرف دو دوره آنتی بیوتیک دارند. اگر التهاب لوزه به واسطه ویروس ایجاد شده باشد آنتی بیوتیک تأثیری ندارد و بدن شما خود باید عفونت را برطرف کند. درعین‌حال، صرف‌نظر از علت بیماری، کارهایی برای بهبودی می‌توانید انجام دهید: • به اندازه کافی استراحت کنید • مایعات گرم یا خیلی سرد بنوشید تا درد گلویتان آرام شود • غذاهای نرم مانند ژله، بستنی یا سس سیب بخورید. • از یک رطوبت ساز یا بخور سرد در اتاق بهره ببرید. • آب نمک گرم غرغره کنید. • آب‌نبات‌های حاوی بنزوکائین یا بی‌حس کننده‌های دیگر بمکید. • مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.

برداشتن لوزه

چه زمانی برداشتن لوزه (تانسیلکتومی) لازم است؟ لوزه‌ها بخش مهمی از دستگاه ایمنی بدن در طول زندگی هستند، بنابراین بهتر است از برداشتن آن‌ها اجتناب شود، اما اگر التهاب لوزه از بین نمی‌رود یا به صورت مکرر بازمی‌گردد یا لوزه‌ها بزرگ‌شده‌اند و موجب انسداد مسیرهای هوایی فوقانی یا دشوار شدن بلع شده‌اند، جراحی برداشتن لوزه‌ها که تانسیلکتومی نامیده می‌شود ممکن است لازم باشد. در بیشتر تانسیلکتومی ها با استفاده از چاقوی کوچک جراحی (اسکالپل) لوزه‌ها برداشته می‌شوند اما روش‌های جایگزین زیادی برای این روش سنتی وجود دارد. روزبه‌روز پزشکان بیشتری از روش لیزر، امواج رادیویی، انرژی اولتراسوند یا الکتروکوتر برای بریدن، سوزاندن یا برداشتن لوزه‌های بزرگ‌شده استفاده می‌کنند. همانند همه جراحی‌های دیگر هر یک از این روش‌ها معایب و مزایای خود را دارد. در مورد روش جراحی باید در مورد گزینه‌های ممکن با پزشک صحبت کنید تا مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید.

جراحی برداشتن لوزه

جراحی برداشتن لوزه یک عمل سرپایی است که تحت بی‌هوشی عمومی انجام‌شده و معمولاً ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. این جراحی در کودکان بسیار شایع‌تر است. بیشتر کودکان ظرف حدود چهار ساعت پس از عمل مرخص می‌شوند و یک هفته تا ده روز بهبودی آن‌ها طول می‌کشد. تقریباً همه کودکان گلو درد خفیف تا شدید را پس از جراحی تجربه می‌کنند. برخی ممکن است درد گوش، فک و گردن را نیز تجربه کنند. پزشک کودک شما داروهایی برای آرام کردن این درد تجویز یا توصیه خواهد کرد. در طول دوره بهبودی باید کودک به مقدار کافی استراحت کند. باید مطمئن شوید که کودک به مقدار زیادی مایعات دریافت می‌کند اما نباید محصولات لبنی به مدت حداقل ۲۴ ساعت پس از جراحی به او بدهید. اگر چه گلو درد ممکن است موجب بی‌میل شدن کودک نسبت به خوردن شود اما هر قدر زودتر بتواند چیزی بخورد زودتر بهبود خواهد یافت. تا چند روز پس از جراحی کودک ممکن است تب خفیف و مقداری لکه خون موجود در بینی یا بزاق را تجربه کند. اگر تب بیشتر از ۳۸٫۸ درجه سانتی‌گراد است یا در صورتی که خون به رنگ قرمز روشن مشاهده کردید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. ممکن است توجه پزشکی فوری لازم باشد.

التهاب گلو

التهاب گلو که به آن اصطلاحاً فارنژیت گفته می‌شود و نیز تورم لوزه‌ها، مشکلات شایعی هستند که اغلب به عنوان گلودرد توصیف می‌شوند. گلو مثل چهار راهی است که عقب دهان و بینی را به حنجره و مری وصل می‌کند. لوزه‌ها در بالای گلو قرار داشته و به دفاع در مقابل حمله عفونتها کمک می‌کند. تورم و التهاب لوزه‌ها در کودکان بسیار شایع‌تر می‌باشد زیرا لوزه‌های آنها بزرگتر می‌باشد. لوزه‌ها با افزایش سن کودک به تدریج کوچکتر می‌گردند. التهاب گلو (فارنژیت) نیز بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. با اینحال هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها می‌توانند با یکدیگر در کودکان و بزرگسالان دیده شوند.

روش خانگی برای تسکین گلو درد

چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها بطور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می‌یابند. با اینحال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از ۴۸ ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز نماید. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی‌بیوتیک یا تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت بیهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه‌ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم. التهاب لوزه‌ها به ندرت در بزرگسالان عود می‌کند اما در کودکان ممکن است این وضعیت بطور مکرر عود نماید. التهاب گلو ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.

گلودرد ویروسی

بدون اغراق صدها ویروس مى‌توانند باعث بروز آنفلوانزا یا سرماخوردگى شوند و این بیمارى‌ها اغلب با گلودرد همراه است. اگر دچار گرفتگى و آبریزش بینی، عطسه، دردهاى عمومى همراه با گلودرد شدید، احتمالاً ویروس‌ها عامل بیمارى هستند به‌ویژه اگر تب بیمار کمتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳/۳۸ درجه سانتى‌گراد) باشد. این عفونت‌ها بسیار مسرى هستند و اغلب تعدادى ازا عضاء خانواده یا جامعه این علائم را نشان مى‌دهند. هنگامى که دستگاه ایمنى بدن شروع به ساختن پادتن‌هاى ضد ویروس مى‌کند بیمار بهبود مى‌یابد.

گلودرد باکتریائى

شایع‌ترین عفونت باکتریائى حلق در اثر گروه خاصى از باکترى‌هاى استرپتوکوک ایجاد و منجر به گلودرد استرپتوکوکى مى‌شود. این عارضه با تب، قرمزى شدید حلق، دردهاى عضلانی، و تورم غدد لنفاوى گردن همراه است. این نوع عفونت باید با آنتى‌بیوتیک‌ها درمان شود زیرا با عوارض مهم و متعددى مثل آسیب دریچه‌هاى قلبى و کلیه‌ها، التهاب لوزه، ذات‌الرّیه، التهاب سینوس، و عفونت گوش همراه است. کشت از حلق معمولاً توسط پزشک انجام مى‌شود زیرا گلودرد استرپتوکوکى همیشه در معاینهٔ تنها مشخص نمى‌شود. به‌علت ماهیت شدیداً مسرى استرپتوکوک برخى از پزشکان هنگام بروز گلودرد استرپتوکوکى در یک فرد همهٔ اعضاء خانواده را درمان مى‌کنند.

التهاب حنجره

التهاب حنجره ممکن است منشاء ویروسى و باکتریائى داشته باشد و یا در اثر ضربه ایجاد شود. التهاب حنجرهٔ ویروسى شایع‌تر است. خشونت و تغییر غیرطبیعى صدا که معمولاً با تمایل مداوم به صاف کردن گلو همراه است از عمده‌ترین علامت‌ها هستند. در التهاب حنجرهٔ شدید ویروسى و بسیارى از مواردى باکتریائى آن تب و دردهاى عضلانى نیز ممکن است وجود داشته باشند. درمان خاصى براى التهاب حنجرهٔ ویروسى وجود ندارد. اقدامات محافظه‌کارانه عبارتند از: مسکن‌هاى ضعیف در صورت وجود درد (آسپیرین یا استامینوفن)، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها در صورت خشکى هوا، و استراحت دادن به تارهاى صوتی. اگر التهاب حنجره شدید است باید نمونه براى کشت برداشت شود و در صورت یافتن باکترى‌هائى که از نظر پزشکى اهمیت دارند باد آنتى‌بیوتیک تجویز گردد. التهاب حنجرهٔ ناشى از ضربه (مکانیکی) در اثر فشار آوردن به تارهاى صوتى ایجاد مى‌شود. این عارضه در میان خوانندگان و افراد دیگرى که در اثر استفادهٔ بیش از حد از تارهاى صوتى دچار خشونت صدا مى‌شوند، شایع است. به تارهاى صوتى خود استراحت دهید و از صحبت کردن در محیطى که یک صداى زمینه‌اى وجود دارد خوددارى کنید و از تغییر ارتفاع صداى خود پرهیز نمائید. اگر خشونت صدا بیش از یک یا دو هفته ادامه یافت براى رد احتمال وجود پولیپ تارهاى صوتى و یا فلج آنها به پزشک مراجعه کنید. خطرناک‌ترین عفونت حلق، التهاب اپیگلوت (اپیگلوت غضروفى است که در دهانهٔ ورودى حنجره قرار دارد و هنگام بلع از ورود غذا به آن جلوگیرى مى‌کند -م). حاد خوانده مى‌شود. این عارضه یک عفونت باکتریائى حنجره است. تورم به‌ویژه در کودکان ممکن است راه هوائى را مسدود کند و یک فوریت پزشکى واقعى به‌وجود آورد. هنگامى که فرد مبتلا به گلودرد دچار اشکال در بلع یا تنفس مى‌شود، فوراً او را نزد پزشک یا به یک مرکز فوریت‌ها ببرید.

التهاب لوزه سوم

لوزه‌هاى طرفى حلق و لوزهٔ سوم (بافت لنفاوى در دیوارهٔ خلفى حلق-م). توده‌هاى کوچکى از غدد لنفاوى هستد که در پشت حلق قرار گرفته‌اند. آنها باکترى‌ها و ویروس‌ها را به دام مى‌اندازند. اگر لوزه‌ها عفونى شوند، پادتن‌هائى مى‌سازند که بقیهٔ قسمت‌هاى بدن را در مقابل تهاجم بعدى محافظت مى‌کنند. با وجود این لزوم این عمل حفاظتى در حدود سن سه سالگى خاتمه مى‌یابد. از این به بعد لوزه‌هاى طرفى و لوزهٔ سوم عملکرد شناخته شدهٔ اندکى دارند، و در برخى افراد مى‌توانند منبع گلودرد عودکننده باشد و حتى باعث اختلال تنفس و بلع شوند. بنابراین علائم التهاب لوزه شبیه آنفلوانزا است و شامل تب، سردرد، دردهاى عضلانی، گلودرد و لرز مى‌گردد.

بیشتر بخوانید : التهاب لثه ♥ التهاب سینوس ♥ التهاب گلو ♥ التهاب گوشالتهاب عنبیه

کپسول روغن ماهی

کپسول روغن ماهی

کپسول روغن ماهی ,کپسول روغن ماهی Omacor,کپسول روغن ماهی در بارداری,کپسول روغن ماهی بدون جیوه,کپسول روغن ماهی سالمون,کپسول روغن ماهی برای پوست

کپسول روغن ماهی

توضیحاتی در مورد کپسول روغن ماهی

ماهی به طور کلی برای سلامتی خوب است چون یک منبع بزرگ از پروتئین است و نیزاز مواد غذایی است که دارای چربی بسیار کمتری است اما پر از مواد مغذی است. خوردن ماهی بهترین راه برای کاهش وزن یا حداقل حفظ تناسب اندام است . اگر خوردن ماهی را دوست ندارید و در عین حال می خواهید تمام مواد مغذی ماهی ، در بدنتان وجود داشته باشد سعی کنید مصرف مکمل های روغن ماهی با رژیم غذایی منظم را فراموش نکنید. مکمل های روغن ماهی یا به صورت روغن و یا به صورت کپسول است که روش بسیار خوبی برای مکمل رژیم غذایی است و فواید زیادی دارد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد کپسول روغن ماهی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

موارد مصرف کپسول روغن ماهی

روغن ماهی نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و مفید برای حفظ سلامت قلب است بلکه هم چنین به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک می‌کند.

خواص و فواید کپسول روغن ماهی

– پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی؛ روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش به سزایی دارد. – پیشگیری از سرطان؛ روغن ماهی در پیشگیری از سه نوع سرطان شایع شامل سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات مفید است. امگا -3 در واقع از تبدیل شدن سلولهای سالم و طبیعی به سلولهای سرطانی جلوگیری کرده و مانع از رشد غیرعادی سلولی می‌شود. – تنظیم کلسترول؛ یکی از خواص مهم و اصلی روغن ماهی این است که به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند. وجود اسیدهای چرب EPA و DPA‌ در اکثر مکمل‌های با کیفیت روغن ماهی در تنظیم کلسترول نقش مهمی دارد. – با روغن ماهی، لاغر شوید؛ مصرف ماهی به درمان فشار خون بالا و چاقی کمک می‌کند. بر اساس یک مطالعه تخصصی در استرالیا، یک رژیم غذایی برای کاهش وزن اگر با مصرف مرتب مقدار مشخصی از ماهی همراه باشد بسیار موثرتر و موفق‌تر خواهد بود. – درمان آرتریت (التهاب مفصلی)؛ روغن ماهی هم چنین برای درمان عارضه التهاب مفصلی نیز مفید است. مصرف بلند مدت از این روغن مفید در کاهش و یا حتی پیشگیری از دردهای ناشی از آرتریت تاثیر دارد. درمان آرتریت با روغن ماهی قطعا بلافاصله پس از مصرف نخواهد بود بلکه ممکن است چندین روز، هفته و یا حتی ماه طول بکشد تا نتایج مثبت آن بروز کند. – سلامت چشم‌ها؛ مصرف اسید چرب امگا -3 از چشم‌ها در برابرعارضه تحلیل نقطه ماکولار چشم جلوگیری می‌کند و همچنین خطر بروز سندرم خشکی چشم را کاهش می‌دهد. – پیشگیری از اختلالات روانی؛ شماری از مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف روغن ماهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و حتی شیزوفرنی کمک می‌کند. – سلامت پوست و مو؛‌ امگا – 3 به حفظ رطوبت در سلول‌های پوستی، تولید ماده مفید کلاژن و برطرف کردن لکه‌های پوستی کمک می‌کند و در نهایت موجب حفظ جوانی و شادابی در چهره می‌شود. در عین حال محتوای پروتئینی موجود در روغن ماهی به رشد موها و حفظ سلامت و تقویت آنها کمک می‌کند. – مقابله با فشار خون بالا؛ امگا -3 دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین سبب در کاهش فشار خون نقش دارد. – مقابله با آسم؛ روغن ماهی در بهبود مشکلات تنفسی نظیر آسم، بسیار تاثیرگذار است. این مکمل سودمند به کاهش حملات آسمی و تنفسی آسانتر کمک می‌کند. – کمک به درمان ایدز؛ مطالعات انجام شده از سوی کارشناسان برنامه علوم تغذیه‌ای در لزینگتون ثابت کرده است که روغن ماهی با کاهش سطح تری گلیسیرید خون حتی در درمان ایدز نیز نقش موثر و مفیدی ایفا می‌کند. -سلامت ناخن‌ها؛ مصرف مداوم روغن ماهی به بهبود بافت و سلامت ناخن‌ها نیز کمک می‌کند و از این رو می‌توان از آن در تولید ترکیبات تقویت کننده ناخن‌ها استفاده کرد. – سلامت استخوانها؛ امگا -3 موجود در روغن ماهی به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوانها و بافتهای اطراف آن کمک می‌کند. – تاثیر خاص روغن ماهی در بهبود افسردگی؛ افراد مبتلا به افسردگی اغلب با کاهش سطح اسید چرب EPA مواجه هستند. به این ترتیب روغن ماهی برای بهبود حال بیماران افسرده نیز مفید است. – بارداری سالم؛ از آنجا که اسید چرب DHA ‌موجود در روغن ماهی برای رشد چشم‌ها و مغز جنین مفید است لذا مصرف روغن ماهی برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود. روغن ماهی از تولد زودرس یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی و نیز از سقط جنین جلوگیری می‌کند. – تاثیر ضد التهابی؛ روغن ماهی نقش موثری در کاهش التهاب در خون و بافت‌ها دارد. این مکمل برای بهبود اختلالات گوارشی، سندرم روده کوتاه و بیماریهای التهابی مزمن مفید است. – سلامت مغز و سیستم اعصاب؛ مصرف این مکمل به بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و قدرت استدلال و تقویت قدرت تمرکز کمک می‌کند. روغن ماهی جریان خون را بهبود می‌بخشد و حتی روی هورمونها و سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرگذار است که در نهایت روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد. – حفاظت در برابر دیابت نوع دوم؛ التهاب در سلول‌های چربی منجر به بروز مقاومت انسولینی و در نهایت موجب ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. پزشکان تاکید دارند که روغن ماهی مانع از بروز التهاب در سلولهای چربی می‌شود و در نتیجه در پیشگیری از دیابت نوع دوم نقش دارد. – مقابله با آکنه؛ روغن ماهی حتی برای کاهش آکنه نیز مفید است چون حاوی اسید چرب EPA است و این اسید روی ترشحات غدد چربی در پیاز مو تاثیر می‌گذارد. – بهبود خلق؛ روغن ماهی علاوه بر کاهش افسردگی باعث تنظیم نوسانات خلقی شده و به بهبود خلق و افزایش روحیه کمک می‌کند. شاید ماهی ، جزو غذاهای محبوب در لیست غذایی بسیاری از مردم نباشد. به این دلیل و همچنین نگرانی از وجود آلودگی‌های جیوه در ماهی ، اغلب کپسول‌های روغن ماهی به عنوان منبع جانشین اسیدهای چرب امگا-۳ در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماده مغزی کپسول روغن ماهی

ماده مغزی اصلی در این مکمل ، EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) و DHA (اسید دکازا هگزانوئیک) است. برای سادگی کار ما روی EPA تمرکز می‌کنیم. به اجزای تشکیل‌دهنده کپسول روغن ماهی ، روی محفظه دارو نگاه کنید و ببینید که قرص آن چقدر EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) دارد. توصیه می‌شود که روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم EPA استفاده شود.

مارک کپسول روغن ماهی

Omacor تنها مکمل روغن ماهی است که توسط FDA تأیید شده است. هر قرص آن ۴۶۵ میلی‌گرم EPA دارد. ( در فارماکوپه آمریکا) مکمل‌های روغن ماهی تأیید شده مانند Kirkland یا Nature Made محتوی ۱۸۰ میلی‌گرم EPA در هر قرص هستند. Omacor از مکمل‌های دیگر گران‌تر است. شواهدی از آلودگی جیوه در این مکمل‌ها وجود ندارد.

کپسول روغن ماهی و افسردگی

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این مکمل‌ها سطح تری‌گلیسرید بدن را کاهش می‌دهند و احتمال حوادث عروق کرونری عمده را -به خصوص در افرادی که در حل بهبودی از حملات قلبی اخیر هستند- کاهش می‌دهند. همچنین گزارشاتی وجود دارند که نشان می‌دهند این مکمل‌ها ممکن است فوایدی در بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و سوریاسیس داشته باشند ، حتی شواهدی از سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی وجود دارد.البته در مورد سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی ، اطلاعات و داده‌های محدودی وجود دارد.

آثار جانبی کپسول روغن ماهی

نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این مکمل‌ها ممکن است برانگیزاننده ریتم‌های غیرطبیعی قلبی در بیماران دچار بیماری عروق کرونری باشند. بقیه آثار جانبی شامل آروغ زدن و سوء هاضمه و احساس طعم بد است. اگر این ترکیبات در دوزهای بالا استفاده شوند ممکن است زمان خونریزی bleeding time را افزایش دهند ، ولی این شواهدی از اهمیت بالینی این مورد پیدا نشده است.

قرص و کپسول روغن ماهی

قرص روغن ماهی به عنوان یکی از مکمل های امگا3 در دوران مختلف سنی تجویز و مصرف می شود.از فواید روغن امگا 3 نمی توان غافل شد اما طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، قرص های روغن ماهی که به اُمگا 3 معروف هستند می توانند مضرات فراوانی برای بدن داشته و بهتر است که از مصرف آنها خودداری شود.بسیاری از افراد متخصص و پزشکان از مزایای مصرف روغن ماهی و امگا 3 برای بدن انسان سخن می گویند و عملا در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد ولی دریافت این ماده از طریق قرص های موجود می تواند برای بدن مضر باشد. دانشمندان دریافته اند که اسیدهای چرب موجود در این قرص ها عامل اصلی بروز عوارض جانبی مشهودی مانند خون ریزی بینی و اسهال محسوب می شوند.

تحقیقات درباره کپسول روغن ماهی

در تحقیقاتی ویژه وضعیت مصرف قرص های ماهی در افراد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. دانشمندان برای انجام این آزمایش ها از یک گروه 4 هزار نفره استفاده کردند. آنها این گروه را به سه دسته مختلف تقسیم کرده و برای هر یک رژیم مصرف دارو و یا مواد غذایی خاصی را در نظر گرفتند. دسته نخست از قرص های ماهی (امگا 3) استفاده می کردند. دسته دوم افرادی بودند که برای آنها رژیم غذایی سرشار از ویتامین و سبزیجات در نظر گرفته شده بود و به دسته سوم نیز قرص های دارونما که اثر خاصی بر بدن نداشتند داده شد. دانشمندان پس از بررسی شرایط این سه گروه دریافتند در گروه دوم که از امگا 3 طبیعی موجود در غذاها بهره گرفته بودند، نشانه های افزایش سلامتی در چشمان، مغز و قلب پدیدار شد. دسته دوم که قرص های امگا 3 دار را مصرف می کردند عملا هیچ یک از این نشانه ها را از خود بروز نداده بودند. مقایسه آثار گروه اول و سوم با یکدیگر نیز عملا نشان می داد افرادی که قرص امگا 3 مصرف کرده بودند، هیچ نشانه سلامت زایی بیشتر از افرادی که قرص های دارونما مصرف کرده بودند از خود نشان ندادند.

کپسول روغن ماهی و ذهن هشیارتر

بعضی از مردم بینییشان را ‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و با نفرت به این مکمل محبوب نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند،‌ بدون این که بدانند خواص روغن ماهی چیست و اینکه می تواند این مکمل چقدر برای آن ها مفید باشد. از اولین خواص روغن ماهی میتوان گفت که آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند انرژی اضافی، تمرکز بهتر و ذهن هشیارتری را فراهم کند. در تلاش بی پایان برای تبدیل شدن به سالم ترین نسخه خود، بسیاری از مردم تقریبا هر نوع مکملی را امتحان می‌‌‌‌‌‌کنند. آنها یک مکمل برای بهبود عملکرد در ورزش، مکملی دیگر برای تقویت قدرت مغز و همچنین از مکمل دیگری برای داشتن یک قلب سالم استفاده می‌کنند.

مکمل و کپسول روغن ماهی

روغن ماهی یک مکمل چند منظوره است که در یک زمان می تواند مزایای زیادی را در سراسر طیف وسیعی از مناطق بدن به وجود آورد. برای نام بردن چندتا می‌توان به بهبود عملکرد مغز، کمک به سوزاندن چربی و ریکاوری بدن بعد از تمرین اشاره کرد. روغن ماهی همچنین توسط جمعیت وسیعی پذیرفته شده است، همه از بدن سازان هاردکور تا سالمندان استفاده روزانه این کپسول را مناسب می‌دانند.

کپسول روغن ماهی و بیماری قلبی

بیماری قلبی عروقی از سال ۱۹۲۱، عامل اصلی مرگ در دنیا بوده است. یک رژیم غذایی سالم و ورزش و همچنین روغن ماهی می‌تواند به جلوگیری کردن از پیوستن شما به این آمار کمک کند. روغن ماهی یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ است، که استفاده آن برای مردمی که قلب سالم می‌خواهند ثابت شده است. همچنین کسانی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند، میتواند بسیار مفید باشد. روغن ماهی با کاهش میزان تری گلیسیرید، کاهش تولید پلاک خونی در شریان ها و کاهش فشار خون به جلوگیری از بیماری قلبی کمک می کند.

روان‌ گسیختگی چیست

روان‌گسیختگی  یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (به انگلیسی: Schizophrenia) یک اختلال روانی است که مشخصهٔ آن ازکارافتادگی فرایندهای فکری، پاسخگویی عاطفی ضعیف، رفتار اجتماعی غیرعادی و ناتوانی در درک واقعیت است. این بیماری در بین همهٔ بیماری‌های عمدهٔ روان‌شناختی از همه وخیم‌تر می‌باشد و معمولاً خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می‌دهد، و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است. شروع علائم معمولاً در دوران نوجوانی رخ می‌دهد، با یک شیوع در طول زندگی جهانی در حدود ۰٫۳–۰٫۷٪. تشخیص بر اساس مشاهدهٔ رفتار و تجارب گزارش‌شدهٔ بیمار است. به نظر می‌رسد ژنتیک، محیط اولیه، نوروبیولوژی، و فرایندهای روانی و اجتماعی از عوامل مهم مؤثر باشند؛ ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی چپ دست بوده‌اند. به نظر می‌رسد برخی از مواد مخدر تفریحی و داروها باعث ایجاد یا بدتر شدن علایم می‌شوند. پژوهش حاضر بر روی نقش نوروبیولوژی متمرکز شده است، اگر چه هیچ علت ارگانیک مجزایی یافت نشد. ترکیب بسیار محتمل علائم بحث‌هایی را در مورد اینکه آیا تشخیص نشان دهندهٔ یک اختلال واحد است یا تعدادی از سندرم‌های گسسته، برانگیخته شده‌است. با وجود اینکه ریشه لغت در یونانی skhizein (σχίζειν، «گسستن») و phrēn, phren- (φρήν, φρεν-؛ «ذهن») است، اسکیزوفرنی به معنی «ذهن گسیخته» نیست و همانند اختلال تجزیهٔ هویت نمی‌باشد – که به عنوان «اختلال شخصیت چندگانه» یا «هویت پریشی» نیز شناخته می‌شود – شرایطی که اغلب در ادراک عمومی با آن اشتباه گرفته می‌شود نقطه اتکای درمان، داروهای ضد جنون است، که عمدتاً فعالیت گیرنده دوپامین (و گاهی اوقات سروتونین) را سرکوب می‌کنند. روان‌درمانی و توان بخشی حرفه‌ای و اجتماعی نیز در درمان مهم هستند. در موارد جدی‌تر – که امکان ایجاد خطر برای شخص بیمار و دیگران وجود دارد – ممکن است به بستری اجباری نیاز باشد، اگر چه ماندن در بیمارستان در حال حاضر کوتاه‌تر و کمتر از آن چیزی است که زمانی مرسوم بود. اختلال عمدتاً ادراک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما معمولاً به مشکلات مزمن در رفتار و احساسات نیز می‌انجامد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در معرض شرایط اضافی (همراه بیماری) هستند، از جمله افسردگی اساسی و اختلال اضطراب؛ احتمال سوء مصرف مواد مخدر در طول زندگی تقریباً ۵۰٪ است. مشکلات اجتماعی از قبیل بیکاری طولانی مدت، فقر و بی‌خانمانی، شایع هستند. امید به زندگی متوسط افراد مبتلا به این اختلال به دلیل افزایش مشکلات سلامت جسمی و نرخ خودکشی بالاتر (حدود ۵٪) ۱۲ تا ۱۵ سال کمتر از کسانی که مبتلا به آن نیستند.

علل روان‌ گسیختگی چیست

ترکیبی از ژنتیک و عوامل زیست‌محیطی در پیشرفت اسکیزوفرنی ایفای نقش می‌کنند.  افراد با سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی که از جنون گذرا یا خود محدودگری رنج می‌برند به احتمال ۲۰–۴۰٪ بیماریشان یک سال بعد مشخص می‌شود

علائم روان‌ گسیختگی چیست

علائم مشخصه: دو یا چند مورد زیر، که هر یک برای مدت طولانی در طول یک دوره یک‌ماهه وجود دارند (یا کمتر، در صورتی که علائم صرفه نظر از درمان باشند). توهمات وهم و خیالات سخنان آشفته، که جلوه‌ای از اختلال در تفکر رسمی می‌باشد. رفتار به شدت آشفته (مانند نامناسب لباس پوشیدن، اغلب گریه کردن) یا رفتار جنون جوانی علائم منفی: تحت تأثیر کم توجهی عاطفی (فقدان یا کمبود در پاسخ عاطفی) قرار گرفتن، عجز گویایی (فقدان یا کمبود در گفتار)، یا نداشتن اختیار و اراده (فقدان یا کمبود انگیزه). اگر توهم‌ها عجیب و غریب تشخیص داده شوند، یا یک صدای آمیخته با صحبت‌های بیمار هم‌زمان با انجام گرفتن اعمال بیمار یا شنیدن دو یا چند صدا که درحال گفتگو با یکدیگر هستند را توهم شنیداری بحساب بیاوریم، تنها علائم بالا کاربرد دارند. ملاک اختلال در سخن زمانی قابل مشاهده است که به اندازه کافی بطور قابل ملاحظه اختلال در ارتباطات شدید باشد. اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی: برای مدت قابل توجهی از زمان شروع اختلال، یک یا چند منطقه عمده از عملکرد مانند کار، روابط بین فردی، یا مراقبت از خود، به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از سطح به دست آمده قبل از شروع اختلال می‌باشند. طول مدت قابل توجه: علائم مداوم اختلال به مدت حداقل شش ماه ماندگار می‌باشند. این دوره شش‌ماهه، باید حداقل یک ماه از علائم (و یا کمتر، در صورتی که علائم صرفه نظر از درمان باشند) را کاهش دهد. اگر نشانه‌های اختلال برای بیش از یک ماه ولی کمتر از شش ماه نمایان شوند، تشخیص اختلال حالت اسکیزوفرین عملی می‌باشد.  علائم روان پریشی که کمتر از یک ماه به طول می‌انجامند ممکن است به عنواناختلال روانی کوتاه تشخیص داده شود، و در شرایط مختلف ممکن است به عنوان اختلال روانی غیرقابل تشخیص دسته‌بندی شود. در صورتی که نشانه‌های اختلال خلقی به‌طور قابل ملاحظه‌ای نمایان شوند اسکیزوفرنی قابل تشخیص نمی‌باشد (گر چه اختلال schizoaffective قابل تشخیص است)، یا اگر نشانه‌های اختلال پیش رونده فراگیر نمایان شوند مگر این که هذیان یا توهم برجسته نیز وجود داشته باشند، یا اگر علائم مستقیماً نتیجه فیزیولوژیکی شرایط یا موارد یک پزشک عمومی، مانند سوء استفاده از مواد مخدر یا داروها باشند، اسکیزوفرنی قابل تشخیص نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید : کپسول راکوتان ♥ کپسول روغن گل مغربی ♥ کپسول رویال ژل ♥ کپسول ریفامپینکپسول رواتینکس

قرص جلوگیری از بارداری

قرص جلوگیری از بارداری

قرص جلوگیری از بارداری ,قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی,قرص جلوگیری از بارداری برای مردان,قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی,قرص جلوگیری از بارداری یاسمین,قرص جلوگیری از بارداری روکین,قرص جلوگیری از بارداری خارجی,قرص جلوگیری از بارداری یاز

قرص جلوگیری از بارداری

توضیحاتی در مورد قرص جلوگیری از بارداری

یکی از روشهای مطمئن در پیشگیری از بارداری، مصرف قرص‌های خوراکی ترکیبی است، که به دو شکل ال .دی، و اچ.دی در بسته های ۲۱ عددی در دسترس عموم می باشد. مقدار هورمونهای استروژن و پروژسترون قرص های اچ .دی بیشتر از قرص های ال .دی است. قرص لاینسترنول (Lynestrenol) به منظور جلوگیری از بارداری در زمان شیردهی مصرف می‌شود. سردرد یا تاری دید از عوارض قرص لاینسترنول می‌باشد. این قرص‌ها باید هر روز در ساعت معینی خورده شود و تجویز آن توسط کارکنان بهداشتی تعلیم دیده انجام می‌شود. توجه داشته باشید که این قرص‌ها تنها زمانی عملکرد مطلوب دارند که تغذیه انحصاری با شیر مادر باشد. در صورت استفاده مادر از شیر خشک یا مایعات دیگر، این قرص اثربخشی مطلوب نخواهد داشت و احتمال بارداری مجدد وجود خواهد داشت. عوارض قرص لاینسترنول شامل کیست‌های تخمدانی، حاملگی خارج از رحم، خونریزی شدید، سردرد، تاری دید و حساس شدن پستان‌ها می‌باشد.قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) قرص اوژانسی است و نحوه مصرف آن در پیشگیری از بارداری مهم است. لوونوژسترل با افزایش چسبندگی مخاط گردن رحم و ایجاد تغییر در آندومتر (داخلی‌ترین لایه‌ی رحم) مانع باروری و لانه گزینی می‌گردد. در نظر داشته باشید که این روش یک روش اورژانسی است؛ یعنی شما زمانی باید از این قرص استفاده نمایید که ناخواسته در برابر باردار شدن قرار گرفته‌اید، نه اینکه هر بار بی موالات و بی دقت رابطه جنسی برقرار کنید و بلافاصله به روش اورژانسی روی آورید. زیرا عوارض خطرناک قرص‌های اورژانسی ضد بارداری را هم باید درنظر داشته باشید. عوارض قرص شامل قاعدگی نامنظم، تهوع و استفراغ، سردرد، احساس ناراحتی در پستان، افسردگی، اختلالات پوستی، تغییرات وزن بدن، اولیگومنوره و منوراژی می‌باشد.تغییراتی در ترشحات واژنی، در هنگام مصرف قرص ممکن است رخ دهد میتواند باعث افزایش یا کاهش در روانی واژینال یا تغییر در ترشحاتش باشد اگر واژن خشک شود، استفاده از روان کننده ها ،برای رابطه جنسی راحت تر، میتواند کمک باشد.این تغییرات، معمولا مضر نیستند، اما تغییرات در رنگ یا بوی آنها می تواند عفونت را نشان دهد هر کسی که در مورد چنین تغییراتی نگران است، باید با پزشک خود مشورت کند.پیشگیری اضطراری از بارداری (به انگلیسی: Emergency postcoital contraception) که (با نماد اختصاری EC) خوانده می‌شوند به روش‌هایی اشاره دارد که پس از انجام مقاربت از باردار شدن جلوگیری می‌کنند. 

کاربرد مصرف قرص جلوگیری از بارداری

-کاهش میزان بیماریهای التهابی لگن -کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان -کاهش میزان غدد خوش خیم پستان -کاهش میزان خونریزی قاعدگی و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی و رفع قاعدگی دردناک -پیشگیری از حاملگی خارج از رحم.

جلوگیری از بارداری طبیعی

در جلوگیری از بارداری به روش طبیعی در زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی با احتیاط فراوان برقرار شده ولی در تاریخ‌های دیگر با علم بر این موضوع که امکان لقاح خارج از روزهای تخمک‌گذاری وجود ندارد، رابطه جنسی طبیعی برقرار می‌شود. این روش پیشگیری طبیعی از بارداری می‌تواند تا 93 درصد اثر بخش باشد. در این روش خانم‌ها باید هر روز صبح پیش از بیرون آمدن از تخت خواب دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنند. سه روز متوالی که دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، روزهای تخمک‌گذاری خانم‌ها محسوب می‌شود. حال اگر در هر زمانی غیر از زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار شود احتمال بارداری بسیار کاهش می‌یابد. این روش جلوگیری از بارداری هم همانند سایر روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

انواع قرص جلوگیری از بارداری

انواع مختلفی از قرصهای ضدبارداری وجود دارد که همه آنها شامل اشکال مصنوعی از هورمون استروژن، پروژسترون، یا هر دو هستند ؛ پروژسترون مصنوعی، پروژستین نامیده می شود و قرص های ترکیبی، از پروژستین و استروژن ساخته شده اند. “قرص مینی” شامل پروژستین است. قرص های مونوفازیک ،حاوی همان تعادل هورمونی هستند با قرص های فازی، دو یا سه نوع مختلف قرص مصرف می شود، که هر کدام دارای تعادل هورمونی مختلفی هستند. گزینه های دیگر “قرص های روزمره” و قرص های “21 روزه” هستند. یک بسته قرص روزانه، 28 روز طول می کشد، اما هفت قرص دیگر غیرفعال است. قرص های روزانه، مصرفشان ساده تر و راحت تر است، زیرا یک روال روزانه یکسان دارد.سه نوع قرص فشار برای جلوگیری از بارداری وجود دارد: قرص‌های ترکیبی استروژن و پروژستین قرص‌های تنها پروژستینی مانند لوونورژسترول قرص‌های پادپروژستینی مانند میفپریستون و اولیپریستال‌استات و الا‌‌وان . طرز استفاده قرص‌های فشار درصورتی که درعرض ۷۲ ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرص‌ها به‌علت داشتن مقادیر زیاد هورمون، اثر ضد بارداری خود را نشان می‌دهند. در صورتی که این قرصها بعد از آمیزش جنسی، هر چه سریعتر خورده شوند (مخصوصا در ۲۴ ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت. امکان استفاده از قرص‌های ضد بارداری دیگر در صورت عدم دسترسی به قرصهای فشار امکان‌پذیر است. می‌توان بعد از انجام آمیزش جنسی، دو قرص اچ‌دی HD را باهم خورد و سپس ۱۲ ساعت بعد، دوقرص دیگر. این چهار قرص حتماً باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از مقاربت خورده شوند. هرچه زودتر این قرص‌ها خورده شوند، تأثیر آن‌ها بیشتر خواهد بود. می‌توان از قرص‌های ال دی LD هم استفاده نمود توجه: از مصرف هم‌زمان چهار عدد قرص اجتناب نمایید (عوارض خطرناک) 

نحوه مصرف قرص جلوگیری از بارداری

هر بسته حاوی ۲۱ قرص می باشد. اولین قرص را از روز پنجم قاعدگی آغاز نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند.پس از اتمام بسته قرص، هفت روز کامل قرص نخورید و در روز هشتم بسته بعدی را بدون توجه به روز شروع قاعدگی آغاز نمایید. چنانچه تا هفت روز قاعدگی رخ نداد، به مرکز بهداشتی – درمانی یا پزشک مراجعه کنید.

قرص جلوگیری از بارداری ال دی و عوارض آن

قرص ال دی (قرص ld) نوعی قرص‌ ضد بارداری است که به عنوان قرص اورژانسی پس از رابطه جنسی استفاده می‌شود. از آنجایی‌که عوارض ال دی بیشتر بر دستگاه گوارش است توصیه می شود قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. نحوه مصرف این قرص به این صورت است که در هر بسته ۲۱ قرص مشاهده می‌شود که بایستی اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی مصرف نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. در زمانی که بسته کاملاً تمام شد تا 7 روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید. عوارض قرص ال دی شامل تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم می‌باشد.

قرص جلوگیری از بارداری روکین و عوارض آن

قرص روکین (Rokin) نوعی قرص ضد بارداری است که ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌باشد. تهوع، سردرد و خونریزی غیرطبیعی برخی از عوارض آن است. این دارو با پیشگیری از آزادسازی تخمک در طول دوره قاعدگی از حاملگی جلوگیری می‌کند. قرص روکین در درمان عوارض قبل از قاعدگی نظیر درد قبل از قاعدگی، تغییرات اشتها و اضطراب موثرتر از قرص‌های جلوگیری از بارداری دیگر عمل می‌کند. لازم به ذکر است که این دارو باعث افزایش وزن نمی‌شود و همچنین نفح و ورم، در مصرف روکین بر خلاف سایر قرص‌های ضدبارداری اتفاق نمی‌افتد. عوارض قرص روکین شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساس شدن نوک پستان، ورم مچ پا، تغییر وزن، بی نظمی در دوره‌های عادت ماهیانه، افزایش فشار خون، تغییرات غیر طبیعی در خونریزی واژن، بالابودن سطح پتاسیم خون (ضعف ماهیچه، کاهش ضربان قلب)، تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه، عرق کردن غیر طبیعی، سرگیجه، سرفه خونی، بی حس شدن دست و پا، ضعف بدن، تغییر دید ناگهانی و لکنت زبان می‌باشد.

قرص جلوگیری از بارداری سیپروترون کامپاند و عوارض آن

سیپروترون کامپاند (Cyproterone Compound) علاوه بر درمان آکنه و پرمویی برای پیشگیری از بارداری هم مصرف می‌شود. سردرد و تهوع از عوارض دارو است. این دارو در درمان‌ آکنه‌ مقاوم‌ به‌ آنتی بیوتیک‌ها در زنان‌ و یا زنانی که‌ در ضمن‌ درمان‌ آکنه‌ تمایل‌ به‌ استفاده‌ از قرص ضد بارداری خوراکی دارند و همچنین‌ در درمان‌ پرمویی وابسته‌ به‌ آندروژن‌ در خانم‌ها به کار می‌رود. توجه داشته باشید که این دارو از تولید اسپرم می‌کاهد و مردها را عقیم می‌کند که بعد از ترک دارو معمولا بخودی خود برطرف می‌شود. عوارض قرص سیپروترون کامپاند شامل تهوع، استفراغ، سردرد، درد و سفتی پستان‌ها، زیادی فشار خون، اختلال عملکرد کبد، کاهش حجم خون‌ قاعدگی، بثورات جلدی، کم خونی، افسردگی و خستگی می‌باشد.

فراموش کردن مصرف قرص جلوگیری از بارداری

چنانچه یک شب مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، تا نوبت مصرف قرص بعدی به محض یاد آوردن، یک قرص میل کنید.چنانچه دو شب پشت سر هم مصرف قرص را فراموش کردید، در دو شب بعدی، هر شب به جای یک قرص دو قرص میل کنید و تا آخر بسته مجدداً هر شب یک قرص مصرف نمایید و علاوه بر آن، همزمان از روش پیشگیری دیگری مثل کاندوم استفاده کنید. چنانچه سه شب یا بیشتر مصرف قرص پیشگیری از بارداری را فراموش کردید، از مصرف بقیه قرص ها خودداری نموده، تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید. سپس از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را آغاز کنید.

نکته هایی در مورد قرص جلوگیری از بارداری

در موارد زیر همزمان با مصرف قرص احتمال حاملگی وجود دارد : -ابتلا به اسهال و استفراغ شدید. -مصرف داروهای ضد سل و یا ضد تشنج. -مصرف آنتی بیوتیکهایی،‌مثل آمپی سیلین و تتراساسکلین. در هر یک از موارد فوق همزمان با مصرف قرص باید از یک روش پیشگیری دیگر، مثل کاندوم، استفاده کرد.قرص های پیشگیری از بارداری برای چه افرادی مناسب تر است ؟ -خانم هایی که خواهان یک روش مطمئن قابل برگشت پیشگیری از بارداری هستند . -خانم هایی که قاعدگی منظم و دردناک دارند . -خانم هایی که در سال های اول ازدواج به سر می برند . هورمون یا هورمونهای قرص ضد بارداری ،ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد اختلال جنسی یا میل جنسی شود اگرمیل جنسی کاهش یابد یا ناراحت کننده شود، حتما باید به مشاوره با پزشک خود بروید در بعضی موارد، قرصهای کنترل بارداری، میتوانند میل جنسی را افزایش دهند، به عنوان مثال، با حذف نگرانی در مورد حاملگی و کاهش علائم دردناک دوره قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی، اندومتریوز و فیبروئیدی.

منع مصرف قرص جلوگیری از بارداری

* حاملگی یا احتمال آن * سرطان پستان * خونریزی های نا شناخته رحمی * بیماریهای قلبی – عروقی * اختلالات خونی * افزایش چربیهای خون * بیماری های کبدی و کیسه صفرا * فشار خون * سردرد های میگرنی * بیماریهای قند * صرع * افسردگی شدید * خانم های سیگاری چاق بالای۳۵ سال سن که بیش از پنج نخ سیگار در روز مصرف می کنند، بهتر است از روش دیگری استفاده کنند.

قرص جلوگیری از بارداری تری فاریک

یکی از روشهای موثر و قابل برگشت پیشگیری از بارداری، مصرف قرص های خوراکی تری‌فازیک می باشد. این قرص ها به دلیل داشتن مقادیر متفاوتی هورمون دارای سه رنگ متفاوت می باشند و بایستی از نقطه شروع به طور مرتب مصرف گردند.

قرص جلوگیری از بارداری در شیردهی

یکی از روشهای مناسب جهت پیشگیری از بارداری در مادران شیرده قرص های لاینسترنول می باشد، که ترجیحاً بهتر است در شش ماه اول پس از زایمان مصرف شوند، به این شرط که شیر خوار به جز شیر مادر از هیچ نوع نوشیدنی یا غذای دیگری (حتی آب ) استفاده نکند. باید دانست که مصرف قرص شیردهی (لاینسترنول ) ترشح شیر را کاهش نمی دهد.

بیشتر بخوانید : قرص چربی سوز ♥ قرص جویدنی دایمتیکون ♥ قرص جینسینگ ♥ قرص چربی خون قرص چاقی